دسته‌بندی نشده

فالوده یزدی بهترین رفع کننده تشنگی

فالوده یزدی بهترین رفع کننده تشنگی

چرا فالوده یزدی بهترین رفع کننده تشنگی است

اگردر تابستان  به یزد سفر کرده باشید قطعا گرمای بسیار بالا و خشک این دیار شما را آزار داده و قطعا همگان به شما خوردن یک دسر بسیار خوش طعم بنام فالوده یزدی که اصطلاحا پالوده یزدی نامیده میشود را به عنوان بهترین رفع کننده تشنگی پیشنهاد داده اند.

فالوده یزدی تا قبل از پنجاه سال گذشته دسری بود که از پختن پودر بادام و شکر تهیه میشد.

فالوده ( پالوده) یزدی به شکل امروزی قدمتی حدودا پنجاه سال دارد که نخستین بار در طزرجان یکی از روستاهای شهرستان تفت تهیه شد که هنوز با وجود توسعه مراحل تولید آن کماکان نوشیدنی با قیمت مناسب محسوب میگردد.

عکس از خانم زهرا مورتی

فالوده یزدی بهترین رفع کننده تشنگی

در فرایند تولید فالوده ابتدا نشاسته را آب کرده سپس آن را پخته و هنگامی که داغ است از آبکشی که زیر آن ظرف یخی قرار دارد عبور میدهند تا رشته رشته شود.

فالوده را پس از آماده شدن با شیره گلاب و سیاه دانه سرو میکنند که نوشیدنی بسیار خوش طعم با رفع بالای تشنگی در ایام تابستان خواهد بود.

فالوده را میتوان هم در محل میل نمود و هم به صورت سفارشی در ظرف یا کیسه با شیره اضافه سفارش داد و تحویل گرفت.

فالوده را حتما با یخ میل میکنند چون وجود یخ به محتوای فالوده خنکی میبخشد و مناسب برای خوردن میکند.

فالوده یزدی بهترین رفع کننده تشنگی

با یک بار امتحان کردن فالوده یزدی خصوصا در فصل تابستان طعم به یاد ماندنی آن در خاطرتان ماندگار خواهد شد.

در گذشته فروشگاههای تولید و عرضه محصولات کنجدی حلوایی نامیده میشد که در همان مکان پالوده یزدی تهیه میگردید و در ظروف مسی بزرگ ریخته میشد و توسط یخ خنک شده به دست مشتری میرسید.

امروزه نیز حلوایی های معروف و قدیمی یزد کماکان به تولید و عرضه پالوده یزدی مشغول می باشند.با توجه به معماری خاص شهر یزد و علی رغم تمهیداتی که برای کاهش اثرات گرما در فصل تابستان در ساختمان ها انجام میگرفته با این همه وجود حلوایی ها در گذشته و در سطح شهر مزیت مهمی برای محله فوق محسوب می شده است .

اما یک مزیت خوب که غالب هتل های یزد آنرا دارا میباشند سفارش فالوده از طریق هتل به فروشنده هست و زمانی که مسافر خسته از گردش یا انجام کارهایش به هتل بازمیگردد با هماهنگی انجام شده فالوده از طریق هتل تهیه و تحویل گرفته شده و در اتاق مهمان سرو میشود و خستگی و تشنگی روز مره را از تن مسافر در می آورد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *