دسته‌بندی نشده

بافندگی در یزد : میراث دار فرهنگ کهن کویر

بافندگی یزد میراث دار فرهنگ کهن کویر

چرا بافندگی در یزد میراث دار فرهنگ کهن کویر است؟

صنعت بافندگی در یزد قدمتی دیرینه دارد. از دیرباز انواع دارایی . ترمه . دستمال یزدی و روفرشی از محصولات مهم صنعت نساجی استان بوده است.

دامنه شهرت این محصولات با رشد صنایع و ماشین آلات نساجی در نیم قرن گذشته بیشتر شد و طیف بیشتری از مردم در ایران و سرتاسر جهان به این منسوجات علاقه نشان دادند.اجازه بدهید تا اندکی بیشتر با این هنرها آشنا شویم :

ترمه بافی :

رشته ایست که خلق طرح های زیبایش هنر بافنده های یزدی بوده و هر چند در سال های اخیر به دلیل هزینه های بالای تولید رشد آن رو به افول نهاده اما با تولید کالاهایی نظیر سجاده . روفرشی . رومیزی و غیره سبک خاصی از هنر ترمه با ارائه محصولات فوق نمایش داده شده است .

دارایی بافی :

رشته ای قدیمی و کهن که صرفا تعلق به استان یزد دارد.پارچه دارایی که به ایکات هم معروف است پارچه ایست که از بافت تار و پودهایی از جنس نخ و ابریشم تهیه میشود و الیاف آن قبل از بافت به روش گره زدن رنگرزی میشوند.

در گذشته این پارچه با رنگ های شاد جزو پارچه ها و قماش گران قیمت محسوب میشد و اختصاص به قشر متمول جامعه داشته است .

عمده مصرف دارایی برای تهیه روتختی و رومیزی است و عمدتا با ابعاد ۳۰ * ۹۰  تولید می گردد .

روفرشی یزدی :

 

روفرشی پارچه ای ضخیم و قالی مانند است که روی قالی می اندازند تا قالی را از تابش مستقیم نور . پا خوردگی های زیاد و ایجاد لک و آلودگی حفظ کند .

طرح های اولیه روفرشی در گذشته چهارخانه با جنس پنبه بود که با دستگاه ماکویی بافته میشد. امروزه اما روفرشی ها را با طرح های پیچیده و متنوع و دورو میزنند و برای بافت آنها از ماشین های بافندگی راپیری استفاده میشود که مجهز به سیستم ژاکارد هستند .

دستمال یزدی :

در دستمال یزدی اصیل الیاف ابریشم طبیعی به طور سنتی با رنگ های طبیعی رنگ آمیزی شده سپس بافته می شوند. در سالهای اخیر و بنا به دلایل متعدد دیگر ابریشم طبیعی در دسترس نیست و از ابریشم مصنوعی با کیفیت بسیار بالا و نزدیک به ابریشم طبیعی جایگزین تار و پود دستمال ها شده است .علاوه بر این دستمال یزدی دارای کاربرد های دیگری نیز میباشد.گاه از آن به عنوان وسیله بسته بندی و جابجایی خرید های روزانه و وسایل حمام استفاده میگردد .

امروزه دستمال های یزدی با طرح های مختلف در مصارف مختلف نظیر تمیز کاری سطوح و شیشه کارآیی بالایی دارد

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *