دسته‌بندی نشده

حلواارده و خواص آن

حلواارده

در این مقاله سعی در برسی حلوا ارده و خواص آن داریم . یکی از میان وعده های رایج و مرسوم در فرهنگ غذایی کشورمان حلوا ارده است .این میان وعده به دلیل خاصیت انرژی زایی و مقوی بودن فوق العاده ای که دارد غالبا به عنوان صبحانه صرف میشود و طعم آن با سلیقه اکثر افراد سازگار است.

حلواارده از ترکیب شیره تهیه شده با ارده حاصل از کنجد آسیاب شده به دست می آید که ابتدا با روش تهیه آن آشنا میشویم.

 

حلوا ارده و خواص آن

 

روش تهیه حلوا ارده :

ابتدا درون دیگ بزرگ فلزی به نام پاتیل که بر روی کوره ای از آتش قرار گرفته تا نیمه آب ریخته و شعله آتش را زیاد می کنند تا آب به جوش آید .سپس یکصد کیلو شکر داخل دیگ ریخته و با آب مخلوط مینمایند. شکر و آب را نیم ساعت حرارت می دهند تا شکر آب شود و به شکل عسل در آید. پس از نیم ساعت به ماده به دست آمده مقداری سیتریک اسید جهت تنظیم PHافزوده شده حرارت دیگ را کاهش میدهند تا دیگ سرد شود.سپس ماده فوق را به دیگ مسی دیگری به نام همزن انتقال میدهند.

برای سفید شدن حلوا مقداری سقیده تخم مرغ را با عصاره آب چوبک که مخلوطی است از خرد شدن م جوشاندن ریشه گیاه چوبک در یک هم زن به مدت چند دقیقه مخلوط می کنند تا کف سفیدی حاصل شود سپس آن را به دیگ قبلی اضافه میکنند تا با شکر آب شده مخلوط گردد.پس از نیم ساعت هم زدن چاشنی اصلی حلوا که مانند گز سفید است به وجود می آید که این محصول را از دیگ به ظرف بزرگ دیگری انتقال می دهند.

در مرحله بعد ارده تولید شده را در یک هم زن بزرگ ریخته چاشنی تولید شده را اضافه می کنند چاشنی و ارده حدود دو ساعت با دقت سازنده با هم مخلوط میشود و هم زمان جهت خوشبو و خوش عطر شدن حلوا به آن مقداری هل و دارچین می افزایند.بدین ترتیب محتوای داخل هم زن تبدیل به حلوا ارده ای خوش طعم و بی نظیر شده است. پس از آن حلوا ارده داخل ظروف وزن و بسته بندی و آماده عرضه می شود.

 

حلواارده و خواص آن

خواص حلوا ارده :

به دلیل استفاده از کنجد با خواص بسیار زیاد استفاده از حلواارده سبب کاهش کلسترول خون .افزودن اسید های چرب اشباع نشده مس روی کلسیم و فسفر و ویتامین های B و D و تقویت استخوانها . کاهش ابتلا به بیماری پوکی استخوان .افزایش توان باروری در زوج ها . درمان و جلوگیری از ابتلا به بیماری های اعصاب و روان . افزایش سوخت و ساز بدن .افزودن آنتی اکسیدان های ضروری برای بدن  و جلوگیری از بروز سردرد و بیماری های میگرنی و برخی از بیماری های سرطانی می گردد .پزشکان توصیه می کنند در مصرف این محصول اعتدال رعایت گردد تا باعث تحریک معده نشود.

خصوصیت حلوا ارده مرغوب :

۱ _حلواارده بایست نرم باشد به طوری که وقتی در دهان گذاشته شد آب شده نیاز به جویدن آن نباشد.

۲_الیاف نخ مانند موجود در ا« بایست بسیار نازک باشد.

۳_موقع خوردن ته گلو را نسوزاند ( میزان سیتریک اسید استفاده شده در آن بالا نباشد )

۴_ بیش از حد تند نباشد . تندی معمول حلواارده به سبب کنجد و ارده است و بیش از این تند بودن مضر است.

۵_رنگ حلوا ارده بایست کرم روشن باشد و در هنگام برش خرد نشود.

۶_به دندان نچسبد و سفت و کشدار نباشد.

 

شرایط نگه داری حلوا ارده :

جهت حفظ ارده و خواص آن حلواارده باید در جای خشک و دور از تابش نور خورشید نگه داشته شود .تاریخ مصرف حلواارده توسط معاونت غذا و دارو شش ماه تعیین گردیده و در صورت نگه داری در یخچال به مدت بیشتری قابل استفاده است .درصورتی که پس از مدتی بر روی حلواارده مایعی مشاهده نمودید اصلا نگران نباشید . این مایع همان روغن کنجد است که میتوانید مجددا با حلوا مخلوط نموده میل نمایید.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *