دسته‌بندی نشده

شولی یزد . آش معروف یزدی ها

شولی یزدی

استان یزدتنوع غذایی بالایی با توجه به اقلیم و آب و هوایش دارد و آش ها از جمله این غذاهای مقوی و لذیذ بحساب می آیند.یکی از این آش های بسیار معروف که شهرتی جهانی یافته است شولی یزدی نام دارد.شولی عموما در میهمانی ها یا نشست های همسایه ها پخته و صرف میشود و بیشتر جنبه میان وعده دارد و وعده غذایی کامل محسوب نمیشود. اگر به یزد بیایید و سری به بافت قدیم یزد بزنید خانه هایی خشت و گلی را می بینید که همسایه ها در یک بعد از ظهر با پخت شولی در کنار هم جمع شده اند .

تاریخچه شولی یزد بسیار کهن است اما تاریخ مدونی برای تولید آن وجود ندارد.اما بنا بر اطلاعات تاریخی موجود قدمتی حداقل پانصد ساله برای شولی یزد برآورد نموده اند.

این آش خواص درمانی بسیاری دارد و از آن برای درمان بیماری های مختلف با سبزیجات و چاشنی های متنوع استفاده میشود.

شولی یزدی

پخت شولی با روش سنتی :

ابتدا چغندر را پوست کنده و به صورت خلالی برش میدهیم و داخل ظرفی روی آب را بهمیگذاریم تا نیم پز شود .پس از نیم پز شدن عدس و سبزی خرد شده (اسفناج و تره و شوید )را هم به آن اضافه میکنیم و صبر میکنیم تا کاملا پخته شوند .

سپس پیاز را سرخ کرده و نعناع و زردچوبه به ان میافزاییم.حدود پنج لیوان آب را به ارد اضافه میکنیم و با قاشق کاملا آنها را باهم مخلوط میکنیم.هنگامی که سبزی و عدس پخته شد نصف پیاز داغمان را اضافه میکنیم و میگذاریم چند دقیقه ای بجوشد.

حدود چهار لیوان اب جوش به آش اضافه میکنیم و سپس آرد مخلوط شده با آب را به آرامی به آش می افزاییم و دائما به هم میزنیم تا آرد به شکل گلوله ای در نیاید و اگر آش غلیظ شد به ان آب میزنیم تا غلظت متعادلی داشته باشد.

پس از افزودن نمک و فلفل به آش مابقی پیاز داغ و نعنا داغ را با سرکه به آش اضافه یمکنیم و حرارت میدهیم تا بوی تندی سرکه از بین برود و در پایان کمی شکر به اش تهیه شده می افزاییم .

در زمستان سبک تهیه شولی تغییر میکند و شولی با افزودن شلغم و آرد بیشتر و در نتیجه غلظتی بیشتر تهیه میشود که طعم بینظیری دارد .امروزه فروشگاه هایی در سطح شهر با پخت و ارائه تخصصی شولی یزدی در طعم هایی متنوع توانسته اند نظر مردم بومی و بسیاری از مسافران را به خود جلب نمایند .

شولی یزدی

عکس داخل پست از صفحه اینستاگرام حمید سپیدنام (مستر تیستر ) اقتباس شده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *