دسته‌بندی نشده

قطاب یزدی” شیرینی با قدمتی تاریخی

قطاب بدون شکر رژیمی

تاریخچه :

قطاب از خوشمزه ترین و معروف ترین شیرینی های یزدی است که به دلیل وجود مغز بادام و هل در ترکیبش ارزش غذایی بالایی دارد .طبق روایات متعدد قدمت تولید قطاب به پیش از اسلام باز می گردد اما آنچه امروزه به عنوان قطاب می شناسیم از اواسط دوران قاجار در این شهر به تکامل رسید و روز به روز بر شهرتش افزوده شد.

با شناخته شدن قطاب یزدی در دیگر شهرها طرفداران بی شماری هم پیدا نمود و شیرینی سازها به عرضه گسترده قطاب روی اوردند.جالب اینکه نام قدیمی ترین شیرینی ساز یزدی یعنی متوسلیان در ابتدا شبپرساز بود (شبپر نام قدیم قطاب است).

قطاب از دو بخش لایه خارجی و مغز داخلی تهیه شده که لایه خارجی نانی است که از ترکیب آردگندم و شیر یا ماست و زرده تخم مرغ تهیه شده و لایه داخلی آن شامل شکر مغز بادام آرد گندم  و پودر هل می باشد .

طرز تهیه قطاب :

ابتدا آب و روغن را هم زمان با هم در دیگ بزرگی میریزند و با حرارت در زیر دیگ روغن به آرامی در آب حل می شود .پس از به جوش آمدن محلول آب و روغن ان را داخل هم زن ریخته آرد را به آن اضافه میکنند .پس از مخلوط شدن خمیررا روی میزی میگذارند و تکه تکه خمیر را جداکرده با مهارت خاصی یک قاشق مخلوط لایه داخلی را داخل آن میگذارند و ان را پیچیده و شبیه قطاب در می آورند.

لقمه ها را داخل روغن سرخ کرده تا اصطلاحا گل بیندازد.و در اخر لقمه های سرخ شده را در مخلوط پودر شکر و پودر هل میغلطانند.برای استفاده بیماران دیابتی میتوان قطاب را در آخر داخل مخلوط هل و شکر نینداخت و مستقیما پس از سرخ شدن بسته بندی نمود.

قطاب شیرینی است که میتواند در ضیافت های شما بعنوان شیرینی خاص پذیرایی به کار آید و ظاهر جذاب و طعم بی نظیر آن توجه همه سلیقه ها را به خود جلب می نماید.توصیه می شود قطاب را به تاریخ روز تهیه کنید تا تردی و نرمی و تازگی آن حفظ شده باشد.

 

1 دیدگاه در “قطاب یزدی” شیرینی با قدمتی تاریخی

  1. حمیرا گفت:

    سلام .طبق مواد اولیه که با زرده و شیر یا ماست توضیح دادین و بعد طرز تهیه خمیر و فرمودید با هم همخانی نداره .برای من پارت دوم بهتره که تخم مرغ مصرف نمیکنم اما کلا ضد و نقیض هست .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *