دسته‌بندی نشده

ندوشن قطب دامپروری در میان کویر

ندوشن کجاست؟

ندوشن یکی از شهر های شهرستان میبد یزد است که در هشتاد کیلومتری شمال غربی یزد واقع شده است .این شهر کنار جاده قدیم یزد به اصفهان (گاوخونی) قرار دارد و فاصله آن تا شهرستان ورزنه اصفهان حدود نود و پنج کیلومتر است.

درکویر سراسر گرما  وقتی به دامنه شیر کوه نزدیک میشوید به منطقه نیمه کوهستانی وسیع میرسید که به لطف بارشهای خوب دارای پوشش گیاهی خاص است و مراتعی وسیع جهت چرای دام ها پدید آمده است.همین موضوع باعث گردیده آب و هوای این منطقه نسبت به یزد معتدل تر باشد .

 

محصولات :

بارز ترین محصول ندوشن محصولات دامی این منطقه است که مهمترین وجه تمایز این منطقه نسبت به مناطق دیگر است . شاید به جرات بتوان گفت محصولات دامی این منطقه از نظر طعم و مزه هیچ مشابهی در هیچ نقطه از ایران ندارد.

ماست و پنیرگوسفندی. روغن گوسفندی . کشک گوسفندی از محصولات مهم این منطقه هستند .از اوایل فصل بهار که موسم زاد و ولد دام ها می باشد بازار این محصولات به شدت داغ میشود و این محصولات از ندوشن به نقاط مختلف استان سرازیر می گردد.

مهمترین ویژگی این محصولات طعم خاص و فوق العاده آنهاست . بطوریکه محال است بتوانید طعمی مشابه طعم مثلا ماست گوسفندی ندوشن اصل را در هیچ کجای ایران پیدا کنید. این به منزله تایید بی کیفیتی محصولات دامی دیگر نقاط کشور نیست  مثلا شما همیشه از کیفیت محصولات دامی فارس آذربایجان گیلان کردستان یا دیگر مناطق ایران شنیده اید و قطعا درکیفیت درجه یک محصولات این مناطق شکی نیست اما در ندوشن واقعا طعم ماست گوسفندی و به طبع ان دیگر محصولات واقعا متفاوت است .اما راز این طعم خاص و فوق العاده چیست؟

نظریه های مختلفی بابت طعم خاص محصولات این منطقه وجود دارد اما طبق تحقیقات علمی گسترده در سالهای اخیر مشخص گردیده مراتع غنی با پوشش گیاهی خاص و وجود حجم بالای گیاهان دارویی در این منطقه سبب خاص بودن خوراک دام این منطقه شده و در نهایت محصولات دامی منطقه هم طعم خاص و کاملا متفاوتی به خود گرفته است. به طوری که امروزه ندوشن رتبه برتر کیفیت محصولات لبنی ایران را به خود اختصاص داده  است .

 

 

ویژگی های تاریخی :

سوای محصولات دامی که ندوشن را متمایز نموده امروزه بناهای تاریخی حاضر در منطقه نیز توجه گردشگران ایرانی و خارجی را به خود جلب نموده و به دلیل سنتی بودن کامل بافت روستایی و عدم وجود هتل در محل هتل های شهر یزد اقدام به برگزاری تورهای گردشگری به ندوشن می نمایند این مکان ها عبارتند از مسجد جامع ندوشن. منبری با قدمت نه صد ساله .مسجد آمنه گل .قنات تاریخی ندوشن. برج چهاردرو قلعه سفید آب انبار شاه عباسی و سنگ آب های ندوشن میباشد .(سنگ آب ها در واقع چشمه های آبی هستند که به صورت پلکانی شکل گرفته و علاوه بر ظاهر بسیار زیبا املاح معدنی موجود در آب آن توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب کرده است)

ندوشن همچنین زادگاه چهره ها و نخبه های علمی و فرهنگی کشور نظیر دکتر محمد علی اسلامی ندوشن است و بسیاری از پزشکان و متخصصین این مرز و بوم ریشه از این مرز و بوم دارند

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *