دسته‌بندی نشده

نبات و خواص آن

نبات و خواص آن

از نبات و خواص آن چه می دانید؟

واژه “نبات” به معنی گیاه بوده که منشا آن در نحوه استفاده مصریان و ایرانیان باستان از گیاهان داروئی به این شکل می باشد.
نبات در ایران از دیر باز سمبل شادمانی و شاد باش بوده و جزء جدا نشدنی مهریه و سفره عقد در پیوند ازدواج است.

از خصوصیات نبات می توان به “گرم بودن” آن اشاره نمود که استفاده از آن در درمان سردی مزاج ریشه در سنت ایران زمین دارد،
همچنین خاصیت ملین و ضد نفخ بودن آن مشهور است.

جالب توجه این است که : برخلاف تصور همگان نبات یکی ازمهمترین مواد غذایی مورد نیاز انسان است چرا که بواسطه قیمت مناسب آن در مقایسه با مقدار کالرى و انرژى که ایجاد مى کند به منبعى اساسى در تامین انرژى تبدیل گشته است.

نبات، عبارت است از محصول قوام آمده و متبلور شده از محلول آب و شکر، که بروش های سنتی و صنعتی تولید می شود.نبات از محلول اشباع قند ساکارز یا همان شکر در آب به وجود می آید که طی یک مکانیزم فیزیکی تابع زمان و دما، متبلور شده و به صورت کریستال های زیبا شکل می گیرد.

نبات و خواص آن

نبات و خواص آن – مواد تشکیل دهنده

شکرسفید، آب – سفیده تخم مرغ و زعفران.

برای تهیه نبات، ابتدا شکر را با آب مخلوط کرده و به صورت شربت در می آوریم سپس آن را در دیگ مخصوص، ریخته حرارت می دهیم.

برای آنکه نا خالصی های احتمالی آن گرفته شود، پس از جوش آمدن شربت به تناسب حدود هر صد کیلو گرم شربت، یک عدد تخم مرغ در آن می شکنند تا ناخالصی ها به آن چسبیده و شربت از هر آلودگی پاک شده و تصفیه شود سپس آن را (تخم مرغ ) از ظرف خارج و دور می ریزند.

شربت را حرارت داده تا آب آن تبخیر شده و غلیظ شود و بعد از اینکه غلیظی آن به حد مورد نظر رسید آن را در ظرف مخصوصی که شکل نیم کره دارد و از قبل درون آن را به صورت مشبک با نخ مخصوصی نخ کشی کرده اند ریخته و کنار می گذارند.

دمای معمولی که برای استخراج نبات استفاده می شود ۱۰۹ درجه سانتیگراد است، چنانچه بخواهند بلورهای تشکیل شده درشت تر شوند دمای آن را در حدود ۱۰۸ درجه نگه می دارند.

این مرحله حدود سه چهار روز طول می کشد و طی این مدت بلورهای نبات، شکل می گیرند سپس ظرف حاوی شربت را کج نموده تا شر بت های اضافی که به نخ ها و بدنه ی ظرف نچسبیده است بیرون بریزد و بعد ظرف را به حالت اول باز می گردانند و دوسه روز دیگر صبر می کنند تا بلورها خوب خشک شود، حالا نبات آماده است.

بلور هایی که به شبکه ی نخ ها متصل شده اند که معمولا” درشت تر و خالص ترند همان شاخ نبات ها را تشکیل داده و قسمت هایی که به بدنه ظرف نبات چسبیده اند و از بلورهای ریزتری تشکیل شده اند نبات کاسه نامیده میشود.

نبات و خواص آن

خواص نبات در طب

نبات در قیاس با دیگر شیرین کننده ها و آب نبات ها بسیار ملین و ضد نفخ میباشد. ماده اولیه آن یعنی ساکارز با قند و شکر یکسان است و در مقایسه با قند طبیعت گرمتری دارد.

نبات به دلیل دارا بودن ساکارز بالا سریع جذب بدن میگردد و موجب افزایش سوخت و ساز چربی ها و موادپروتیینی در بدن میگردد.

خوردن نبات برای قطع سرفه و بیماریهای صوتی و سینه بسیار موثر است ضمن اینکه در گذشته برای درمان دل درد از نبات استفاده میشده است.

مصرف نبات جهت رفع خستگی مفرط جسمی و روحی همراه با نوشیدنی های گرم آرامش و نشاط را به ارمغان می اورد همچنین جهت رفع خواب آلودگی حین رانندگی مصرف چای با نبانت به رانندگان پیشنهاد میشود.

ایساتیس برتر سعی در ارایه بهترین نبات یزد با تنوع بالا نموده است.

پرده نبات ساده و زعفرانی ” لقمه نبات ” کاسه نبات ساده و زعفرانی ” نبات دو آتیشه با طبیعت گرم بیشتر و شکر کمتر و نبات فوری از انواع نبات یزدی ممتاز عرضه شده می باشد

 

خرید سوغاتی های یزد به صورت آنلاین با ایساتیس برتر!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *