دسته‌بندی نشده

تاریخچه جالب سوهان

تاریخچه جالب سوهان

شما از تاریخچه جالب سوهان چه می دانید؟

شاید این طور فکر کنید، که سوهان یکی از قدیمی‌ترین شیرینی‌های ایران است. حتی برخی ممکن است، این تصور را داشته باشید، این شیرینی قدمت چند هزار ساله دارد. در حالی که اصلا این طوری نیست. قدمت و تاریخچه این شیرینی به دوره قاجار و دوران سلطنت ناصرالدین شاه باز می‌گردد.

وران سلطنت ناصرالدین شاه، دورانی است که در ایران تغییرات زیادی رخ داده است. در این دوره می‌توانید تغییراتی را در همه ابعاد جامعه مشاهده کنید. البته بسیاری از این تغییرات و تحولات ناشی از ارتباط ایرانیان با اروپاییان بود. اما این شیرینی ارتباطی به خارجی‌ها ندارد. بلکه نوعی حلوای جدید و تازه بود، که در این دوره برای پیشکشی به خدمت شاه تهیه شد.

بزرگان شهر قم مراسم باشکوهی را برای افتتاح صحن عتیق بارگاه حضرت معصومه (س) تدارک دیدند. در این مراسم از ناصرالدین شاه برای افتتاح دعوت شد. اما شاه به دلیل شرایط و مقتضیات زمانی نتوانست، در این مراسم شرکت کند. بنابراین رئیس ایل قاجار را برای شرکت در مراسم افتتاح صحن عتیق آرامگاه حضرت معصومه (س) فرستاد تا در آن شرکت کند.

اسم سوهان چگونه سوهان شد؟

بهگ فته و نقل ها درباره تاریخچه جالب سوهان بر اساس رسم و سوم و سنت­‌ها هر یک از بزرگان شهر هدایایی را به نماینده شاه پیشکش می‌کردند. در این میان یکی از بزرگان شهر حلوایی را تقدیم نماینده شاه نمود که ایشان بعد از میل کردن آن حلوا، گفتند این چه حلوایی بود، که غذای من را مانند سوهان برید.

بعد از آن اسم سوهان بر روی حلوای جدید ماندگار شد و پخت آن به صورت گسترده شروع شد. به این صورت حلوای قم که تا آن زمان بیشتر در عطاری‌­ها پخته می‌­شد، مورد توجه شاه و درباریان قرار گرفت و به سوهان شهرت پیدا کرد.

تا مدتی پخت این شیرینی مخصوص بزرگان و اشراف بود. ولی کم کم عمومیت پیدا کرد و در بین مردم هم رواج یافت. از این دوران تا به امروز این شیرینی تبدیل به یکی از محبوب‌ترین و دوست دوست‌داشتنی‌ترین شیرینی‌­های ایران شد. به همین دلیل از گذشته هر کس به قم سفر می­‌کند، حتما این شیرینی را به عنوان سوغات قم با خود به همراه می­‌آورد.

برای تهیه این شیرینی توجه به مواد اولیه و ترکیباتی که در آن استفاده می­­شود، بسیار مهم و اساسی است. هر چقدر ترکیبات و مواد به کار رفته در این شیرینی با کیفیت­‌تر باشد. سوهان تولید شده از کیفیت بیشتری برخوردار می­‌شود.

خرید انوا سوهان درجه یک از ایستاتیس برتر! کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *